Week 5 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van lisanne barendsma - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van lisanne barendsma - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg lisanne

02 Juli 2013 | Israel, Jeruzalem

Sjalom iedereen,

De tijd gaat hier zo snel, ik zit hier nu al 5 weken. Ik begin het ook steeds leuker te vinden. Eigenlijk zou ik in Nederland niet meer willen wonen. Dus wie weet kom ik niet meer terug. haha.

Nou heel veel lees plezier, er is weer veel gebeurt deze week dus geniet ervan.

Dag 1:
Dag 1 was op maandag. Deze dag heb ik vooral gerelaxt en ben ik met een vriendin naar de jerusalem mall geweest. Dit is een heel groot winkel cetrum niet ver van mijn huis af en daar hebben ze alle europese winkels die je kan hebben. Het was heel leuk om daar te zijn en ik denk dat ik daar wel vaker heen zal gaan.
In de avond ben ik nog een film gaan kijken en later in de avond had ik een nacht dienst.

Dag 2:
Dag 2 ben ik naar Tel aviv gegaan. Het reizen hier is zo goedkoop, heen en terug was 6 euro!!!! Dat is voor mij Den Haag heen en terug met de trein in Nederland. We zijn lekker naar het strand gegaan, daar verlangde ik wel naar, omdat ik het strand al een maand niet had gezien. De zee was een lekkere temperatuur dus ik heb lekker gezwommen. Wat ik ga kopen zijn beach tennis rackets, omdat iedereen het daar doet en ik dat ook wel heel leuk vind om te doen.
In de avond zijn we naar de mall in tel aviv gegaan en zijn we in de stad gaan eten. De mentaliteit in Tel aviv is wel heel anders, haha er zijn veel jongens op ons afgekomen en vroegen allemaal dingen. We moesten er eerst wel om lachen, maar uiteindelijk werd het wel irritant. Voor de rest was het heel leuk om daar heen te gaan, maar ik zou daar nooit willen wonen.

Dag 3:
Dag 3 moest ik werken en ben ik in de ochtend naar Mariëlle geweest, omdat zij net was aan gekomen in jerusalem, zij gaat ook voor 6 maanden vrijwilligerswerk doen, maar dan in een hospital vlak bij de oude stad. In de middag en avond heb ik gewerkt.

Dag 4:
Deze ochtend ben ik op de muur geweest, dit was weer geweldig en ik heb er weer van genoten. In de middag ging ik zwemmen met de clieten, dit ging gelukkig veel beter en het was ook nog heel veel lol in het zwembad. In de avond moest ik nog werken.

Dag 5:
Deze dag was ik vrij en ben ik eerst in de ochtend mijn kamer gaan schoonmaken en de was gaan doen, dat moet natuurlijk ook gebeuren. Daarna ben ik naar de markt geweest voor de shabbat. In de avond ben ik naar Mariëlle geweest, we zijn eerst naar de kotel geweest, dit was natuurlijk weer een feest en later op de avond hebben we samen de shabbat gevierd.

Dag 6:
Deze dag was shabbat, eerst in de ochtend ben ik naar jozef shullan geweest, dit was weer leuk. Ik wordt echt in de groep opgenomen daar en het is nu wel echt mijn gemeente. In de middag ben ik lekker films gaan kijken. In de avond moest ik werken en had ik een nacht dienst.

Dag 7:
Uit mijn nacht dienst ben ik gelijk naar het bus station gegaan, omdat ik naar de negev ging voor een paar dagen. Deze reis duurde ander half uur, maar gelukkig hebben ze airco in de bus dus is het goed te doen. Toen ik in de middag was aangekomen, ben ik lekker gaan relaxen daar en heb ik een tekening gemaakt voor de soldaten. Ze doen daar een project en dat heet i made it, dit is een project met tekenen. Zo kun je een tekening maken voor de soldaten, er worden scholen uitgewisseld via Israël en Nederland, dat klassen tekeningen maken voor elkaar en zo een etui krijgen met de tekeningen erop van andere leerlingen. Ze doen ook een project met holocaust survivours die een portret van zichzelf moeten maken en hun verhaal erbij.
Later in de middag ben ik lekker in de jacuzzi gaan zitten en heb ik vooral gerelaxt. In de avond heb ik lekker buiten gezeten met Shay en Avigail, dit was heel gezellig en daarna ben ik nog een film gaan kijken.

Dag 8:
Deze dag heb ik heerlijk uitgeslapen en heb ik mijn dag rustig opgestart. Eind in de ochtend ben ik Avigail gaan helpen met een project. Begin middag ben ik gaan koken voor ze en heb ik een heerlijk groenten taart gemaakt, hij was ook heel erg lekker. In de middag ben ik nog even de jacuzzi ingeweest en zijn we de stad kiryat gat in geweest. Daar hebben we shay opgehaald en hebben we boodschappen gedaan. In de avond zijn we een cheesecake gaan maken en hebben we nog lekker met een glas wijn buiten gezeten.

Dag 9: Deze dag ben ik met avigail naar de holocaust survivours gegaan om haar te helpen. Dit was heel gaaf om mee te maken. Wat zijn deze mensen lief en warm zeg, ook al versta je sommige niet je ziet de liefde van hun gezichten afkomen! Ik heb voor iemand haar portret gemaakt, omdat deze mevrouw het zelf niet kon doen omdat ze een hersenbloeding had gehad. Dit was heel leuk om te doen, omdat je hun dan ook beter leert kennen. Wat ik wel heel ontroerend vond is dat sommige nog het nummer van hun kamp waar ze in hebben gezeten nog hebben op hun arm. Echt heel indrukwekkend was dat om te zien. Nu werd je er toch echt mee geconfronteerd dat het toch echt was gebeurd. Maar dan mag je toch ook echt zien dat het Hitler niet is gelukt om ze allemaal uit te roeien en dat ze hun leven mochten op bouwen in eretz Israel! Later op de middag ben ik terug gegaan naar Jerusalem en ga ik zo nog even wat leuks doen met een vriendin.

Morgen moet ik weer gaan werken, maar dat is alleen maar leuk :)

Het werk vind ik ook steeds leuker worden, ik heb het al aardig onder de knie en ik geniet er ook echt van om te doen!

Nou lehitraot!!!

liefs lisanne




  • 02 Juli 2013 - 14:28

    Yardéna:

    Klinkt allemaal gezellig Lisanne. Zo te horen verveel je je niet daar. Al een leuke Jood tegen het lijf gelopen? :P

  • 02 Juli 2013 - 18:14

    Fred Barendsma:

    Hoi Lies
    Weer een leuk verhaal
    Fijn dat het allemaal goed gaat en dat het ook een beetje op een vakantie begint te lijken
    Gaaf wat je allemaal mee maakt en dat je zoveel vrienden hebt
    Groetjes
    Pa

  • 02 Juli 2013 - 22:25

    Lisanne Barendsma:

    haai Yardena,
    nee ik verveel me zeker hier niet. maar nee ik heb nog geen leuke jood tegen het lijf gelopen. Maar ik zit er nog een tijdje dus wie weet!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

lisanne

Hier ga ik mijn reisverslagen schrijven over mijn reis in Israel!

Actief sinds 12 Mei 2013
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 5318

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 09 December 2013

Israel

Landen bezocht: