week 1 in jerusalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van lisanne barendsma - WaarBenJij.nu week 1 in jerusalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van lisanne barendsma - WaarBenJij.nu

week 1 in jerusalem

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg lisanne

02 Juni 2013 | Israel, Jeruzalem

Sjalom iedereen!
De eerste week van mijn reis is al bijna weer voorbij! De week is heel erg snel voorbij gegaan. Maar zoals beloofd zou ik iedere week een blog neerzetten, dit zal gebeuren vaak op zondag of maandag!

Nou hier gaat beginnen, heel veel lees plezier :)

Dag 1:
Dag 1 was vorige week maandag en ging ik vliegen naar Israel. Het inchecken ging goed en het vliegen was heel gezellig. Ik zat naast twee jonge gasten die in haifa wonen en 1 week naar Nederland en Belgie waren geweest. We hadden leuke gesprekken en vonden het heel bijzonder wat ik ging doen. Ik kwam rond 18.30 aan op tel aviv en zat al om 19.00 in de taxi richting Jerusalem. Ik zat naast een gezellige jongen die uit Engeland kwam en ook ging werken in Jerusalem. Ik kwam rond 20.30 aan op mijn plek en moest even zoeken waar het was, maar werd gelijk super leuk binnen gehaald. Ik voelde mij gelijk thuis en ze hadden een chocolade taart voor mij gemaakt. Dus dat was echt een super leuk ontvangst. We hebben nog even lekker gezeten en ging daarna lekker slapen.

Dag 2:
Op dag 2 had ik afgesproken met mijn ouders, mijn ouders waren al in Jerusalem voor 2 weken en bleven nog 1 week.
We gingen deze dag naar de joodse markt voor booschappen voor mij. O ik hou echt van de joodse markt. Dat is echt een geweldige plek om te zijn. Daarna gingen nog even langs de ben yehuda street dat is het centrum om te shoppen en te winkelen. In de avond gingen we eten bij het ticho house dat is een kosjer restaurant en in een tuin echt super mooi en het was heerlijk! Daarna ben ik weer op de tram en de bus gestapt. Zo het openbaar vervoer is 10 x zo goedkoper dan in nederland en gaat veel vaker! Dus mensen wees maar jaloers :P!

Dag 3:
Dag 3 ben ik in de ochtend naar Orly geweest, zij is van de organisatie waar ik werk en zij regelt alles voor de vrijwilligers! ben daarna naar de supermarkt geweest, die is vlakbij mijn huis en was leuk om er even heen geweest te zijn! In de middag ging ik voor de eerste keer werken en dat was even wennen, maar vind het werk wel heel leuk! Het zijn gehandicapten die eigenlijk helemaal niets kunnen! ze kunnen niet lopen en niet praten en we moeten hun eten geven en verzorgen! Ik moet even mijn draai vinden maar het komt helemaal goed! Ik was rond 8 uur klaar en ik liep samen met Marie ( zij is iemand waar ik samen mee woon in het appartement), we praten samen engels en er kwam een man naar ons toe en vroeg aan ons waarom wij engels praatte en waar we van daan kwamen. We hadden een leuk gesprek en we mochten even binnen bij hun huis en we werden uit genodigd om volgende week of een andere keer bij hun te eten, ze zijn hier heel erg gastvrij echt super fijn. Daarna hebben we nog even gerelaxt thuis en ben daarna lekker naar mijn bed geweest.

Dag 4:
Dag 4 was eerst relaxt en ging in de middag zwemmen met de clienten, dat was echt super leuk! ik moest even wennen maar dat is logisch als je dat voor de eerste keer doet! daarna was ik even vrij en moest in de avond een nacht dienst doen! dat ging goed en heb gewoon lekker geslapen! alleen wat het nadeel is dat er veel kakkerlakken zijn!!!!! Echt vreselijk ze komen door dat het zo warm is! echt vreselijk ik heb er 4 gezien in 1 nacht!!!

Dag 5:
Na mijn nacht dienst heb ik mij lekker gedoucht thuis en heb daarna mijn spullen gepakt, omdat ik een weekend bij mijn ouders ging slapen in verband met shabbat. Dan is niets open en rijd er niets, dus kon ik niet weg! Op vrijdag middag zijn we naar de joodse markt geweest om boodschappen te doen voor de shabbat! Oke dat is echt super druk! Wel heel erg leuk maar wel iets te druk om er vaker dan heen te gaan. We hadden lekkere dingen gehaald voor de shabbat en zijn daarna weer naar mijn ouders huis gelopen! Rond half 7 zijn we naar de kotel gelopen om de shabbat te open, ik vind het daar altijd heel speciaal! het was zo leuk daar en heb er echt van genoten samen met mijn moeder! Daarna gingen we terug want we kregen gasten en gingen heerlijk shababt vieren!

Dag 6:
Deze dag was het shabbat en gingen we naar een messianse gemeente jozef Sjullan( als je het zo goed schrijft). Daar hadden we een fijne dienst, ik heb daar nieuwe mensen leren kennen en kan met ze meerijden naar deze gemeente, want ze wonen dicht bij mij. Het zijn jonge gasten en zijn echt super leuk (oke daar bedoel ik mee sociaal leuk) haha. Daarna zijn we langs vrienden Gerrit en Martie geweest! Was even heel gezellig en ik ga daar ook helpen in hun guesthouse. Dus ik krijg het nog druk! We zijn later op de middag terug naar het huisje gegaan en ben ik even lekker gaan zonnen maar het was wel heel erg warm! rond de 34 graden! In de avond zijn we naar de ben yehuda street gegaan want na de shabbat gaan alle winkels weer open! Dan is het altijd heel erg gezellig, we wilden naar een vriend van mij gaan maar die was er niet, dus dat was even jammer!

Dag 7:
Op dag 7 zijn we eerst de muur op geweest met never be silent, dat is een organisatie die de muren opgaan van Jerusalem. We gaan dan het woord proclameren over Israel en Jerusalem! dit doen we om God te herrineren aan zijn woord! Dit was gaaf, we zijn daarna naar de joodse wijk gegaan om wat te drinken en zijn later even terug naar het huisje gegaan van mijn ouders om mijn spullen te halen en vervolgens even te gaan kijken naar mijn appartement. We gingen met de tram en bus naar mijn apaartement, mijn ouders hebben toen mijn huisgenoten ontmoet en het appartement gezien! Mijn moeder schrok hoe vies het was en ja het is ook heel erg vies :) maar wat wil je met 6 jongeren van 20 jaar oud! Later zijn we terug gegaan en zijn mijn moeder en ik even wezen shoppen. In het begin van de avond zijn mijn moeder en ik samen gaan eten voordat zij terug naar nederland gingen. Zo dat eten was echt lekker, mijn moeder en ik hebben echt genoten van de laatste minuten met elkaar! In de avond heb ik ze gedag gezegd en ben ik naar huis gegaan! Het was trouwens vandaag 36 graden zonder een beetje wind! Het was heel erg warm, maar de zomer moet nog komen!! hahah ja worden de nederlanders al een beetje jaloers :P

Nou dit was mijn blog van de eerste week :)

Lehitraot (tot ziens in ivriet)

  • 03 Juni 2013 - 11:37

    Anniek :

    Hey meis

    Wat veel herkenning zeg, had mijn eerste week kunnen zijn haha
    Geniet er van en tot in sept!!!


  • 04 Juni 2013 - 09:18

    Corine:

    Hoi Lisanne,
    Wat klinkt dat goed zeg! En wat leuk dat ik mee mag lezen.
    Volgens mij heb je een hele goede keuze gemaakt.
    Herkenning van wennen i nee nander land, andere cultuur, 'domme' fouten maken en alles is anders, dat weet ik nog wel. Straks nog meer raar als je, ooit, terug komt naar Nederland en alles weer 'gewoon' is. Dat is dan ook weer raar!
    Maar nu lekker genieten en volgens mij ook hard werken daar. Ik lees met je mee.
    Groetjes
    Corine

  • 04 Juni 2013 - 12:22

    Lisanne Barendsma:

    Hoi Corine,

    Ja het is hier heel erg fijn :) nou ze vinden dat ik het na mijn derde dienst al goed doe en het al alleen aan kan :). dus dat klinkt al goed! En ja het is hard werken maar ook wel een aantal dagen vrij dus dat is heel erg fijn :)

    Groetjes Lisanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

lisanne

Hier ga ik mijn reisverslagen schrijven over mijn reis in Israel!

Actief sinds 12 Mei 2013
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 5320

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 09 December 2013

Israel

Landen bezocht: