yom kippur en Succat - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van lisanne barendsma - WaarBenJij.nu yom kippur en Succat - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van lisanne barendsma - WaarBenJij.nu

yom kippur en Succat

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg lisanne

19 September 2013 | Israel, Jeruzalem

Shalom iedereen,

hier vanuit Jerusalem schrijf ik weer een blog.

Er is net een shabbat voorbij, want Succat is gisteravond begonnen. Echt bijzonder om te zien hoe de mensen deze week zo druk bezig waren om een succa (loofhut) neer te zetten. Loofhuttenfeest is een feest die de Joden vieren, toen ze uitgeleid werden uit Egypte en dat ze in loofhutten moesten slapen. Dit wordt daarom ieder jaar herdenkt. De religieuze mensen slapen er ook in. Voor de rest iedereen eet en viert feest in de tent met familie en vrienden. Gister avond was het zo leuk om buiten te lopen, want overal zag je mensen zingen en gezellig met elkaar eten in de succa.

Vorige week zaterdag was het Yom kippur, dit is een dag waarop elke jood vast, ook al zijn ze seculier iedereen doet mee. Ik deed ook mee omdat ik in dat land verblijf. Dus heb een dag geen eten en geen drinken genomen. En precies dat weekend was er een hittegolf, dus het was 38 graden. Ik heb het vol gehouden en het was bijzonder om mee te doen. Want iedereen herdenkt die dag zijn zonden en geeft ze aan God. En wat ook bijzonder is dat er in heel Israel geen auto rijd. Dit is die dag verboden, Dus iedereen die loopt op de straten, kinderen spelen op de straten. Echt super leuk om te zien.

Deze week heb ik hard gewerkt, want de nieuwe vrijwilligers waren gekomen. Dus ik moest ze inwerken. Dit ging goed, maar het maakt je wel moe want je moet alles in het engels vertalen. Mijn engels niet zo slecht maar toch is het anders dan ik je eigen taal. In de rest van de week ben ik op de muur geweest en heb ik woensdag met Anniek en Thamara afgesproken. Dat zijn 2 vriendinnen die ik 2 jaar geleden in Israel heb ontmoet en dit werk deden wat ik nu doe. Door hun ben ik aangestoken om ook dit werk te doen. Ze zijn hier een maand en we gaan vaker afspreken. Het is leuk om ze weer te zien en ook tips van hun te horen.

Gisternacht heb ik een nachtdienst gedraaid en ben vandaag nog even de stad in geweest. Ben nu weer thuis want de shabbat gaat beginnen. Vanavond hou ik het lekker rustig ga lekker films kijken en niets doen.

Dit was deze week.
Volgende week moet ik veel werken en ga ik maandag naar Emanuel, dit is een nederzetting in Samaria. Ik ga bij Moshe Cohen op bezoek en succat vieren. Hier zie ik heel erg naar uit.

Nou iedereen een fijne Shabbat toe gewenst.

Shabbat shalom en chag sameach.

Liefs Lisanne

  • 20 September 2013 - 19:12

    Diana:

    Leuk berichtje!! En mooie bijzondere feesten.
    Shabbat shalom! Diana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

lisanne

Hier ga ik mijn reisverslagen schrijven over mijn reis in Israel!

Actief sinds 12 Mei 2013
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 5294

Voorgaande reizen:

27 Mei 2013 - 09 December 2013

Israel

Landen bezocht: